Mobilne laboratoria szkolne to doskonałe do nauki w klasie oraz poza nią urządzenia składające się z kilkunastu czujników pomiarowych (w zależności od modelu) wbudowanych w niewielką, poręczną obudowę z możliwością podłączenia dodatkowych czujników. Zestawy do przeprowadzania eksperymentów, projektów badawczych i doświadczeń dają nowe możliwości i inspirują uczniów, zamieniając zajęcia z przedmiotów ścisłych we wciągającą przygodę z nauką. Łączą rozbudzające ciekawość eksperymenty z interaktywnymi ćwiczeniami multimedialnymi i przyjaznymi dla użytkownika aplikacjami analitycznymi, działającymi na dowolnym tablecie i komputerze. W połączeniu z bezpłatnym oprogramowaniem umożliwiają uczniom badanie otaczającego ich świata, analizowanie zebranych danych i wyświetlanie wyników w czasie rzeczywistym w postaci czytelnych tabel, wykresów, na wirtualnych miernikach oraz na mapie.
STEM to nowe podejście, które łącząc naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę pozwala na dostosowanie metod nauczania do nowej rzeczywistości. Pojęcie to powstało w USA, gdzie system edukacji od zawsze opierał się nie tylko na teorii ale również na doświadczeniach i praktyce. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych umożliwia wszechstronny i wielkokierunkowy rozwój dziecka poprzez naukę i zabawę. W wyniku takich działań, uczniowie mogą rozwiązywać przedstawione im zagadnienia poprzez eksperymenty, podejmują też współpracę w grupach i angażują się w proces twórczy na każdym etapie. Pogłębienie STEM o zajęcia plastyczne i techniczne pozwala dzieciom na zrozumienie zasad projektowania. Rosnąca automatyzacja współczesnego świata tworzy nowe trendy na rynku pracy. Postęp cyfryzacji i automatyzacji jest widoczny w każdej dziedzinie życia, a edukacja STEM jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku.
Nowa perspektywa unijna na lata 2014-2020 daje szanse na skorzystanie z dofinansowania ministerstwa edukacji narodowej w ramach tzw. kompetencji kluczowych. Szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, które spełniają warunki regulaminu publikowanego z dokumentacją ogłaszanego konkursu, mogą wnioskować o doposażenie następujących pracowni tematycznych: laboratorium matematyczne, laboratorium przyrodnicze, laboratorium językowe, laboratorium chemiczne, laboratorium fizyczne, laboratorium biologiczne
Środki dla samorządów na dofinansowanie zakupu pomocy dydaktycznych do laboratoriów/szkolnych pracowni przyrodniczych to kolejna, po rządowym programie „Aktywna Tablica”, odpowiedź MEN na potrzebę zapewnienia odpowiednich warunków nowoczesnego kształcenia uczniów szkół podstawowych.